NL14MT

Nálepný list - Manet M90

Filatelistický nálepný list Slovensko 2014 - Technické památky: Historické motocykly – Manet M90
Nedostupné

Filatelistický nálepný list Slovensko 2014 - Technické památky: Historické motocykly – Manet M90
Autor: akad. mal. Marián Komáček
Náklad: 1500 ks
Číslo emise: 104 NL 561/14
Datum vydání: 17.04.2014

Specifikace:
o zrušení výroby automobilů (1936) hledala brněnská Zbrojovka náhradní civilní program. Uvažovalo se s „motokolem“, malým motocyklem vycházejícím z tradice výroby jízdních kol. Konstrukcí byl pověřen Ing. Josef Ullman, který dokončil první prototyp „Z 2“ v roce 1939. Šlo však již o skutečný malý motocykl s motorem o objemu 98 cm3. Další práce přerušila okupace, Ing. Ullman však na projektu tajně pokračoval, takže v roce 1945 již byla připravena výroba zdokonalené verze. V roce 1946 vzniklo 10 prototypů, které úspěšně absolvovaly zkoušky a tak byl motocykl zařazen do objemové řady čs. motocyklů. Ve stejném roce padlo i rozhodnutí o jeho výrobě v pobočném závodě Zbrojovky v Považské Bystrici (později Považské strojárne). Rozběh výroby zajišťoval Ing. Ullman se spolupracovníky, přičemž došlo k dalším vylepšením jako i k redukci objemu na 93 cm3 (Ø 32 × 58 mm). Sériová výroba motocyklu s označením MANET 90 (podle vrchu Manín) se rozběhla v roce 1947, šlo tedy o vůbec první čs. poválečný motocykl a také o první sériově vyráběné motorové vozidlo na Slovensku. Konstrukčně jednoduchý, přitom půvabný motocykl byl vybaven neobvykle řešeným motorem – dvoupístovým jednoválcem, jehož princip spočíval v uspořádání dvou svislých pracovních válců za sebou se společným spalovacím prostorem (patent Garelli). Motocykly s motorem této koncepce vyráběla od roku 1926 firma Puch, největší úspěchy však sklidily pod značkou DKW. Motor Maneta 90 dával výkon 2,8 kW (3,5 k) při 4500 ot./min, převodovka byla třístupňová a vícelamelová spojka pracovala v olejové vaně. Jízdní komfort zajišťovala teleskopická vidlice předního kola a odpružené sedadlo řidiče. Motocykl uvezl 80 kg při průměrné spotřebě 1,5 l/100 km a dosahoval max. rychlosti 65 km/h. Manet 90 se od začátku těšil značné oblibě a významně přispěl k motorizaci poválečného Slovenska. Do ukončení jeho výroby v roce 1951 opustilo výrobní závod 37 630 strojů. Do současnosti se však dochovalo poměrně málo exemplářů a proto je dnes ceněným a vyhledávaným motocyklovým veteránem.

zdroj: pofis.sk

Doručení Česká republika od 120 Kč

  • Výdejní místo Packeta 120 Kč
  • Kurýr Packeta 165 Kč
  • Kuriýr IN TIME 165 Kč

Platby Česká republika

  • Dobírka 30 Kč
  • Bankovní převod- zdarma
  • Hotovostní platba - zdarma
Zákaznická podpora
Zavolejte nám. Rádi Vám poradíme
Pracovné dni od 8.00 - 16.30 h